Pages

Banner 468

Saturday, April 24, 2010

23 Cara Untuk Mempercepat WinXP, Tidak Hanya Defrag

0 comments
 
Defragging disk tidak akan berbuat banyak untuk meningkatkan prestasi Windows XP, berikut adalah 23 nasihat yang akan diberikan. Setiap candangan dapat meningkatkan prestasi dan kecekapan PC pelanggan anda.Sebahagian besar mungkin tidak akan dikenakan apa-apa bayaran.  

1.) Untuk mengurangkan masa Boot sistem dan meningkatkan prestasi sistem, gunakan wang yang anda simpan dengan tidak membeli perisian defragmentasi - built-in Windows Defragmenter berfungsi dengan baik - dan bukannya membekalkan komputer dengan Ultra-133 atau Serial ATA hard drive dengan buffer 8-MB cache.


2) Jika. PC mempunyai kurang daripada 512 MB RAM, cuba menambah lebih banyak memori. Ini adalah upgrade yang relatif murah dan mudah yang secara dramatik dapat meningkatkan prestasi sistem. 



3) Pastikan bahawa Windows XP menggunakan NTFS file sistem. Jika anda tidak yakin, inilah cara untuk menyemak: Pertama, klik dua kali ikon My Computer, klik kanan pada C: Drive, kemudian pilih Properties. Kemudian, menyemak jenis File System; jika mengatakan FAT32, maka back-up data penting. Kemudian, klik di Start, klik Run, taipkan CMD, kemudian klik OK. Pada prompt, taip CONVERT C: / FS: NTFS dan tekan Enter. Proses ini mungkin memakan masa , penting komputer tidak akan terganggu dan tiada virus. Sistem fail yang digunakan oleh drive bootable sama ada FAT32 atau NTFS. Saya sangat mengesyorkan NTFS untuk keselamatan superior, kehandalan, dan kecekapan dengan disk drive yang lebih besar.



4) mengindeks fail Matikan .. Perkhidmatan mengindeks ekstrak maklumat dari dokumen-dokumen dan fail lain pada hard drive dan membuat indeks kata kunci "dicari." Seperti yang anda boleh bayangkan, proses ini boleh jadi sangat berat pada sistem apapun. 


Ideanya adalah bahawa pengguna boleh mencari kata, frasa, atau hotel di dalam dokumen, seharusnya mereka mempunyai beratus-ratus atau beribu-ribu dokumen dan tidak tahu nama fail dokumen yang mereka inginkan. Windows XP built-in fungsi carian masih boleh melakukan carian jenis ini tanpa perkhidmatan mengindeks. Hanya diperlukan lagi. OS harus membuka setiap file pada saat permintaan untuk membantu menemukan apa yang pengguna cari. 


Kebanyakan orang tidak pernah memerlukan ciri-ciri pencarian ini. Mereka yang biasanya di persekitaran syarikat besar di mana ribuan dokumen yang terletak di paling tidak satu pelayan. Tapi jika anda seorang pembangun sistem yang khas, sebahagian besar pelanggan anda adalah usaha kecil dan menengah. Dan jika pelanggan anda tidak perlu untuk ciri carian, saya cadangkan matikan.
Begini caranya: Pertama, klik dua kali ikon My Computer. Kemudian, klik kanan pada C: Drive, kemudian pilih Properties. Hapus tanda "Allow Indexing Service ke indeks cakera ini untuk carian segera fail." Seterusnya, melaksanakan perubahan ke "C: subfolder dan fail," dan klik OK. Jika amaran atau mesej ralat muncul (seperti "Access  ke denied"), klik butang Ignore All.


5) Update. Video pada PC dan pemacu chipset motherboard. Juga, update dan konfigurasi BIOS. 


 
6) Kosongkan folder Prefetch Windows. Setiap tiga bulan atau lebih. Windows XP boleh "prefetch" porsi data dan aplikasi yang sering digunakan. Hal ini membuat proses muncul untuk mengandungi lebih cepat ketika dipanggil oleh user. Tidak apa-apa. Tapi masa ke masa, folder prefetch bisa jadi lebihan beban dengan rujukan kepada fail dan aplikasi tidak lagi digunakan. Ketika itu berlaku, Windows XP membuang-buang waktu, dan melambatkan prestasi sistem, oleh pre-loading mereka. Tidak kritis dalam folder ini, dan semua kandungan yang selamat untuk menghapuskan.


7) Setelah satu bulan, jalankan disk cleanup .. Begini caranya: Klik dua kali ikon My Computer. Kemudian klik kanan pada drive C: dan pilih Properties. Klik butang Disk Cleanup - itu hanya untuk di sebelah kanan grafik pie Kapasiti - dan memadam semua fail sementara. 



8) Dalam Device Manager anda, klik dua kali pada peranti IDE ATA / ATAPI Controllers., Dan memastikan bahawa DMA dihidupkan bagi setiap drive anda telah disambungkan kepada controller Dasar dan Menengah. Lakukan ini dengan mengklik dua kali pada IDE Primary Channel. Kemudian klik tab Advanced Settings. Pastikan Transfer Mode ditetapkan kepada "DMA jika sedia" untuk kedua Device 0 dan Device 1. Kemudian ulangi proses ini dengan Secondary IDE Channel


9) Upgrade. Kabel tersebut. Sebagai hard-drive meningkatkan teknologi, keperluan kabel untuk mencapai ini meningkatkan prestasi menjadi lebih ketat. Pastikan anda menggunakan kabel 80-Ultra-133 kabel pada semua peranti IDE anda dengan penyambung benar ditugaskan di / pencocokan Master Slave / Motherboard sockets. Sebuah peranti tunggal harus berada di hujung kabel, menghubungkan satu drive ke penyambung di tengah kabel pita masalah. Dengan Ultra DMA hard drive, masalah-masalah isyarat akan mencegah drive dari tampil di potensi maksimum. Juga, kerana pada dasarnya Kabel ini menyokong "Kabel pilih," adalah lokasi dari setiap drive pada kabel penting. Untuk alasan ini, kabel direka sehingga kedudukan drive secara jelas jelas.


10) Buang semua spyware dari komputer .. Gunakan program gratisan seperti AdAware by Lavasoft atau SpyBot Search & Destroy. Setelah program ini dipasang, pastikan anda memeriksa dan mendownload update sebelum memulakan carian anda. Apapun program yang dijumpai boleh dihapuskan secara aman. Setiap perisian bebas yang memerlukan spyware untuk menjalankan fungsi tidak akan lagi selepas bahagian spyware telah dihapuskan; jika pelanggan anda benar-benar ingin program walaupun mengandungi spyware, hanya memasang semula. Untuk maklumat lebih lanjut tentang lawatan ini menghilangkan Spyware laman web Pro News. 


11) Buang semua program yang tidak perlu dan. / Atau item dari Windows rutin Startup dengan menggunakan utiliti MSCONFIG. Begini caranya: Pertama, klik di Start, klik Run, taip msconfig dan klik OK. Klik tab Startup, kemudian hapus tanda setiap item anda tidak mahu bermula ketika Windows mulai. Tidak pasti apa yang item-item tersebut? Kunjungi WinTasks Process Library. Itu mengandungi proses sistem, aplikasi, dan juga tentang rujukan spyware dan penjelasan. Atau dengan segera mengenalpasti mereka dengan mencari nama fail menggunakan Google atau enjin carian lain Web. 


12) Buang semua program yang tidak perlu atau tidak digunakan dari Add / Remove Program bahagian Control Panel .. 


13) Matikan beberapa atau semua animasi yang tidak perlu., Dan mematikan aktif desktop. Bahkan, untuk prestasi yang optimum, matikan semua animasi. Windows XP menawarkan pelbagai tatacara di bidang ini. Berikut adalah cara melakukannya: Pertama klik pada ikon System dalam Control Panel. Kemudian, klik pada tab Advanced. Pilih butang Settings pada kotak Performance. Jangan ragu untuk bermain-main dengan pilihan yang ditawarkan di sini, kerana tidak ada anda boleh menukar akan mengubah kebolehpercayaan komputer - hanya respon nya. 


14) Jika. Pelanggan anda adalah pengguna tingkat lanjut yang selesa mengedit registri mereka, cubalah beberapa tweak registri prestasi ditawarkan di Tweak XP.


15) Lawati Microsoft Windows update halaman secara teratur., Dan download semua update yang berlabel Kesilapan. Download juga Optional update yang diperlukan. 


16) Update. Anti-virus perisian pelanggan dalam mingguan, bahkan harian, asas. Pastikan mereka hanya mempunyai satu anti-virus pakej perisian yang dipasang. Mencampur software anti-virus adalah cara yang pasti untuk mengeja bencana untuk prestasi dan kehandalan. 


17.) Pastikan pelanggan mempunyai jenis fon yang lebih sedikit daripada 500 yang dipasang pada komputer mereka. Semakin banyak font yang mereka miliki, semakin lambat sistem akan menjadi. Sementara Windows XP menangani font jauh lebih efisien dibanding versi Windows sebelumnya, terlalu banyak fon - iaitu, apa pun lebih dari 500 - terasa akan cukai sistem. 


18.) Jangan partisyen harddisk. Windows XP's NTFS file sistem berjalan lebih efisien pada satu partisi yang besar. Data tidak lebih dalam pada partisyen berasingan, dan memformat adalah tidak diperlukan untuk memasang semula sistem pengendalian. Alasan yang sama orang-orang menawarkan untuk menggunakan partisyen berlaku untuk menggunakan folder sebagai gantinya. Sebagai contoh, daripada meletakkan semua data anda ke dalam pemacu D:, taruh dalam folder yang disebut "D drive." Anda akan mencapai manfaat organisasi yang sama dengan menawarkan partisyen berasingan, tapi tanpa penurunan prestasi sistem. Juga, ruangan tidak anda tidak akan dibatasi oleh ukuran partisi, melainkan akan dihalang oleh saiz semua hard drive. Ini bermakna anda tidak perlu melakukan resize partisi, pernah. Tugas tersebut boleh memakan masa dan juga boleh menyebabkan kehilangan data.


19.) Semak sistem RAM untuk memastikan ia beroperasi dengan betul. Saya cadangkan menggunakan program percuma yang dipanggil MemTest86. muat turun ini akan membuat CD bootable atau disket (sesuai pilihan) yang akan melakukan 10 macam tes pada memory PC secara automatik selepas anda boot ke cakera yang anda buat. Biarkan semua ujian berjalan sehingga paling tidak tiga lewat dari 10 ujian selesai. Jika program mendapati error, matikan dan cabut listrik komputer, cabut RAM memory (dengan asumsi anda mempunyai lebih dari satu), dan lakukan ujian lagi. Ingat, memory yang rosak tidak boleh diperbaiki, tapi hanya diganti. 


20) Jika PC mempunyai CD atau DVD recorder, menyemak drive pengilang laman web untuk update firmware .. Dalam beberapa kes, anda akan dapat meng-upgrade perakam ke kelajuan yang lebih cepat. Terbaik semua, percuma. 


21.) Matikan perkhidmatan yang tidak perlu. Windows XP beban banyak perkhidmatan yang pelanggan anda kemungkinan besar tidak perlu. Untuk menentukan perkhidmatan yang anda boleh mematikan untuk pelanggan anda, kunjungi laman Black Viper untuk konfigurasi Windows XP. 


22) Jika anda sakit dari tetingkap tunggal Windows Explorer menabrak dan kemudian mengambil sisa OS ke bawah dengan hal itu, kemudian. Ikuti tip ini: buka My Computer, klik Tools, lalu Folder Options. Sekarang klik pada tab View. Tatal ke bawah untuk "Luncurkan tetingkap folder di dalam proses yang berasingan," dan mengaktifkan pilihan ini. Anda harus reboot komputer anda untuk pilihan ini akan berlaku. 


23.) Setidaknya sekali setahun, buka kes komputer dan meniup semua debu dan kotoran. Apabila anda berada di sana, semak bahawa semua penggemar akan kembali dengan betul. Juga semak kapasitor motherboard anda bodong atau kebocoran. 




Leave a Reply