Pages

Banner 468

Tuesday, May 18, 2010

Evolusi Sejarah Virus Komputer

0 comments
 
bahagian 1

Seperti bidang lain ,bidang sains komputer virus telah berubah banyak memang selama bertahun-tahun. Dalam rangkaian siaran akhbar yang bermula hari ini, kita akan melihat asal usul dan evolusi kod berbahaya sejak pertama kali muncul sampai sekarang. 




Kembali ke asal virus iatu pada tahun 1949 bahawa matematik John Von Neumann mereplikasi diri dijelaskan program yang boleh menyerupai virus komputer seperti yang dikenali pada hari ini. Namun, tidak sampai 60an , kita temukan pemulaan virus saat ini. Pada dekad tersebut, sekumpulan pengaturcara membangunkan sebuah permainan yang disebut Core Wars, yang boleh menyalinkan setiap kali dijalankan, dan bahkan bg memori komputer pemain lain '. Pencipta permainan ini aneh juga mencipta antivirus pertama,  aplikasi yang bernama Reeper, yang boleh menghancurkan salinan yang dibuat oleh Core Wars. 


Namun, hanya pada tahun 1983 , salah satu programer mengumumkan kewujudan Core Wars, yang digambarkan pada tahun berikutnya pada majalah ilmiah bergengsi:. Ini sebenarnya titik permulaan dari apa yang kita sebut virus komputer hari ini. 


Pada saat itu, MS-DOS masih baru. Ia mula menjadi sistem operasi unggul di seluruh dunia. Ini kerana sistem dengan prospek yang bagus. Tetapi masih banyak kekurangan yang timbul dari perkembangan perisian dan kurangnya unsur hardware yang banyak dikenal pada saat ini. Sistem operasi baru menjadi sasaran virus pada tahun 1986: Brain, sebuah kod berbahaya yang dibuat di Pakistan yang dijangkiti sektor boot cakera sehingga isinya tidak boleh dicapai. Tahun itu juga Trojan pertama dikodingkan: sebuah aplikasi bernama PC-Write. 



Tidak lama selepas itu, penulis menyedari bahawa virus boleh menjangkiti fail bahkan lebih berbahaya bagi sistem. Pada tahun 1987, virus yang disebut Suriv-02 muncul, yang menjangkiti fail COM dan membuka pintu bagi virus Jerusalem atau Viernes terkenal pada 13. Namun, yang lebih buruk daripada itu akan datang pada 1988 menetapkan tarikh saat worm "Morris" muncul, memberi kesan kepada 6,000 komputer. 


Dari tarikh tersebut sampai dengan tahun 1995 jenis kod berbahaya yang dikenali saat ini mulai dikembangkan: virus makro yang pertama kali muncul, virus polimorfik ... Beberapa bahkan wabak ini telah diisytiharkan, seperti Michaelangelo. Namun, ada suatu peristiwa yang mengubah seluruh dunia virus senario: besar penggunaan Internet dan e-mel. Sedikit demi sedikit, virus mula menyesuaikan diri dengan situasi baru sampai penampilan, pada tahun 1999, dari Melissa, kod berbahaya pertama yang menyebabkan wabak di seluruh dunia, membuka era baru bagi virus komputer. Bersambung...

Leave a Reply