Pages

Banner 468

Friday, April 30, 2010

10 sebab mengapa Pertembungan PC, Anda harus Tahu

0 comments
 
10 sebab mengapa  Pertembungan PC, Anda harus Tahu 

Fatal error: sistem menjadi tidak stabil atau sibuk, "Oleh itu" Enter untuk kembali ke Windows atau tekan Control-Alt-Delete untuk me-restart komputer anda .. Jika anda melakukan ini, anda akan kehilangan maklumat yang belum disimpan di semua aplikasi yang terbuka. " 


Anda baru saja diserang oleh Blue Screen of Death. Siapapun yang menggunakan Mcft Windows akan terbiasa dengan ini. Apa yang dapat anda lakukan? Lebih penting lagi, bagaimana anda boleh mencegahnya terjadi? 


1 konflik Hardware
Nombor satu sebab mengapa Windows crash adalah hardware konflik. Setiap berkomunikasi hardware ke peranti lain melalui saluran permintaan interupsi (IRQ). Ini seharusnya unik untuk setiap peranti.
Sebagai contoh, printer biasanya menghubungkan secara dalaman pada IRQ 7. keyboard biasanya menggunakan IRQ 1 dan floppy disk drive IRQ 6.
Ini seharusnya unik untuk setiap peranti.
Jika terdapat banyak peranti, atau jika mereka tidak dipasang dengan betul, dua daripada mereka mungkin akhirnya berkongsi nombor IRQ yang sama. Saat pengguna cuba untuk menggunakan kedua-dua peranti pada masa yang sama, kemalangan boleh berlaku. Cara untuk memeriksa sama ada komputer anda mempunyai hardware konflik adalah melalui laluan sebagai berikut: 


* Start-Settings-Control Panel-System-Device Manager.


Seringkali jika peranti mempunyai masalah kuning '! " muncul di sebelah keterangan dalam Device Manager. Sorot Komputer (di Device Manager) dan tekan Properties untuk melihat nombor IRQ yang digunakan oleh komputer anda. Jika nombor IRQ muncul dua kali, dua perkakas boleh menggunakannya.
Kadang-kadang peranti mungkin berkongsi IRQ dengan sesuatu yang digambarkan sebagai 'pemegang IRQ untuk PCI steering'. Hal ini dapat diabaikan. Cara terbaik untuk memperbaiki masalah ini adalah untuk menghapuskan dan memasang semula peranti masalah itu. 


Kadang-kadang anda mungkin perlu mencari driver yang lebih baru di internet untuk membuat fungsi peranti dengan betul. Sebuah sumber yang baik adalah www.driverguide.com. Jika peranti adalah kad bunyi, atau modem, sering kali boleh diperbaiki dengan memindahkan ke dalam alur yang berbeza pada motherboard (hati-hati tentang membuka komputer anda, kerana ini boleh membatalkan jaminan). 


Saat bekerja di dalam komputer anda harus mematikannya, cabut plag kuasa memimpin dan menyentuh permukaan logam tidak disapu untuk melaksanakan setiap kuasa statik.
Untuk bersikap adil terhadap Mcft, masalah dengan nombor IRQ tidak membuat-nya. Ini adalah masalah warisan kembali ke PC pertama desain dengan menggunakan IBM 8086 cip. Pada mulanya, hanya ada lapan IRQs. Saat ini ada 16 IRQs di PC. Sangat mudah untuk kehabisan dari mereka. Ada rencana untuk meningkatkan jumlah IRQs dalam desain masa depan. 


2 Bad Ram
Ram (random-access memory) masalah boleh membawa pada
Blue Screen of Death dengan mesej yang mengatakan Fatal Exception Error. Sebuah kesalahan fatal menunjukkan masalah hardware serius. Kadang-kadang hal ini dapat berarti suatu bahagian yang rosak dan perlu digantikan. 

Tapi kesalahan fatal disebabkan oleh Ram mungkin disebabkan oleh Ketidakcocokan cip. Sebagai contoh, pencampuran 70-nanodetik (70ns) Ram dengan 60ns Ram biasanya akan memaksa komputer untuk menjalankan semua Ram pada kelajuan lebih lambat. Hal ini sering akan belaku pertembungan mesin jika Singh adalah terlalu banyak bekerja. 


Salah satu cara mengatasi masalah ini adalah untuk memasukkan tetapan BIOS dan meningkatkan keadaan menunggu dari Singh. Hal ini dapat membuatnya lebih stabil. Cara lain untuk menyelesaikan masalah Ram dipercayai adalah untuk menyusun semula Ram cip pada motherboard, atau mengambil beberapa dari mereka keluar. Kemudian cubalah untuk mengulangi keadaan yang menyebabkan kemalangan itu. Ketika pengendalian Singh cuba untuk tidak menyentuh Sambungan emas, seperti mereka boleh mudah rosak.
mesej error Paritas juga merujuk kepada Ram. Modern Ram chips adalah baik paritas (ECC) atau paritas bukan (non-ECC). Cara terbaik adalah untuk mencampur dua jenis, kerana hal ini dapat menjadi penyebab masalah. 


EMM386 mesej ralat lihat masalah memori tetapi tidak boleh dihubungkan kepada Ram yang buruk. Ini mungkin kerana masalah memori tidak sering dikaitkan dengan program berasaskan Dos-tua. 


3 Tetapan BIOS

Setiap motherboard dilengkapi dengan pelbagai tatacara chipset yang memutuskan di kilang. Sebuah cara yang umum untuk mengakses tatacara ini adalah dengan menekan butang F2 atau delete selama beberapa saat pertama dari boot-up. 

BIOS setup keystrokes  Delete: AMI atau Award BIOS.
 
Esc: Toshiba
 
F1: Toshiba, Phoenix, beberapa IBM PS / 1 model.
 
F10: Compaq.
   
F2: NEC.
   
Masukkan: PS IBM / 2.
   
Tab: eMachines.
   
Butang Reset (dua kali tekan): Sesetengah Dells tua.
   
Ctrl-Alt-+: Pelbagai komputer.
   
Ctrl-Alt-?: Sesetengah lama IBM PS / 2 model.
   
Ctrl-Alt-Enter: Sesetengah Dells, yang lain.
   
Ctrl-Alt-Esc: AST, Tandon, orang lain.
   
Ctrl-Alt-Ins: PC Zenith, Phoenix BIOS.
   
Ctrl-Alt-S: Phoenix BIOS.
   
Ctrl-Alt-Shift dengan Del (pada kekunci nombor): Olivetti.
   
Ctrl-Esc: Banyak PC.
   
Ctrl-Ins: Sesetengah PS/2s IBM.
   
Ctrl-S: Phoenix BIOS.
   
Ctrl-Shift-Esc: Tandon


Begitu berada di dalam BIOS, perhatian besar harus diambil. Ini adalah idea yang baik untuk menulis di atas  kertas semua tatacara yang muncul pada paparan. Dengan cara itu, jika anda menukar sesuatu dan komputer menjadi lebih tidak stabil, anda akan tahu apa tatacara untuk kembali.
Kesalahan umum melibatkan BIOS latency CAS. Hal ini merujuk pada Ram. Lebih lama EDO (extended data out) Ram mempunyai CAS latency 3. SDRAM yang lebih baru memiliki CAS latency 2. Menetapkan sosok salah boleh menyebabkan Singh untuk mengunci dan beku skrin komputer. 


Mcft Windows lebih baik pada pengalokasian nombor IRQ dari BIOS pun. Jika mungkin menetapkan nombor IRQ ke Automatik pada BIOS. Ini akan membenarkan Windows untuk memperuntukkan nombor IRQ (pastikan BIOS setting untuk Plug and Play OS diaktifkan untuk 'ya' untuk membolehkan Windows untuk melakukan ini.). 


4 Hard disk drive
Setelah beberapa minggu, maklumat tentang hard disk drive mula menjadi sedikit demi sedikit atau berkecai. Ini adalah idea yang baik untuk defragment hard disk setiap minggu atau lebih, untuk mengelakkan cakera daripada menyebabkan satu beku paparan. Pergi ke 


* Start-Program-Accessories-System Tools-Disk Defragmenter


Ini akan memulakan prosedur. Anda tidak akan dapat untuk menulis data kepada hard drive (untuk menyimpan itu) sedangkan disk defragmenting, sehingga merupakan idea yang baik untuk menjadualkan prosedur untuk suatu tempoh tidak aktif menggunakan Penjadual Tugas.
Penjadual Tugas harus salah satu ikon kecil di kanan bawah dari laman pembukaan Windows (desktop itu).
Beberapa lockups dan membeku paparan disebabkan oleh masalah hard disk dapat diatasi dengan mengurangkan-baca depan pengoptimuman. Hal ini dapat disesuaikan dengan pergi ke 


* Start-Settings-Control Panel-System Disk System-Hard Icon-Performance-File. 


Hard disk akan melambatkan dan kemalangan jika mereka terlalu penuh. Apakah beberapa housekeeping pada hard drive anda setiap beberapa bulan dan ruangan bebas di atasnya. Buka folder Windows pada drive C dan mencari folder Temporary Internet Files. Menghapus isi (tidak map) boleh tidak banyak ruangan.
Kosongkan Recycle Bin setiap minggu untuk membebaskan lebih banyak ruangan. Hard disk drive harus ditelusuri setiap minggu untuk sektor kesalahan atau buruk. Pergi ke 


* Start-Program-Accessories-System Tools-scandisk 


Jika tidak menetapkan Task Scheduler untuk melakukan operasi ini pada malam hari ketika komputer tidak digunakan. 


5 Fatal OE exception dan ROM error
Fatal error exception OE dan kesalahan ROM adalah sering disebabkan oleh masalah kad video.
Ini sering dapat diatasi dengan mudah dengan mengurangkan resolusi skrin video. Pergi ke 


* Start-Settings-Control Panel-Display-Settings 


Di sini anda harus gambar Bar kawasan paparan ke kiri. Lihatlah tatacara warna pada bahagian kiri tetingkap. Untuk sebahagian besar desktop, kedalaman warna 16-bit adalah cukup tinggi.
Jika paparan membeku atau anda mengalami lockups sistem tersebut mungkin kerana kad video. Pastikan tidak ada konflik hardware. Pergi ke 


* Start-Settings-Control Panel-System-Device Manager


Di sini, pilih + samping Display Adapter. Satu baris teks menerangkan kad video anda akan muncul. Pilih itu (membuat biru) dan sifat tekan. Kemudian pilih Sumber dan memilih setiap baris dalam tetingkap. Cari mesej yang mengatakan No Konflik. 



Jika anda mempunyai peranti keras kad video konflik, anda akan melihatnya di sini. Berhati-hatilah pada saat ini dan buatlah catatan tentang semua yang anda lakukan jika anda membuat hal-hal buruk.
Cara untuk menyelesaikan konflik peranti keras adalah untuk memberi tanda cek pada kotak automatik Gunakan Tetapan dan tekan kekunci Tukar Tetapan. Anda sedang mencari tatacara yang akan memaparkan mesej No Konflik.
Cara lain yang berguna untuk menyelesaikan masalah video adalah pergi ke 


* Start-Settings-Control Panel-System-Performance-Graphics 


Di sini anda harus memindahkan slider Hardware Percepatan ke kiri. Seperti biasa, penyebab paling umum dari masalah yang berkaitan dengan kad grafik sudah tua atau rosak driver (pemacu yang sepotong kecil perisian yang digunakan oleh komputer untuk berkomunikasi dengan peranti).
Lihat pengeluar kad video anda di internet dan cari driver terbaru untuk itu.


6 Virus 


Sering kali tanda pertama dari jangkitan virus adalah ketidakstabilan. Beberapa virus memadam sektor boot dari sebuah hard drive, sehingga mustahil untuk memulakan. Ini sebabnya adalah idea yang baik untuk membuat cakera Windows start-up. Pergi ke 


* Start-Settings-Control Program Panel-Add/Remove


Di sini, mencari Start Up Disk tab. Perlindungan Virus memerlukan kewaspadaan konstan.
Sebuah scanner virus memerlukan pendaftaran dari tanda tangan virus agar dapat mengenalpasti virus. Signature ini disimpan dalam fail DAT. file DAT harus diperbaharui mingguan daripada laman pengeluar peranti perisian antivirus anda. 


Program antivirus yang terbaik adalah
Shield Deluxe - Antivirus Protection (http://www.all-internet-security.com/top_10_antivirus_software.html). Lain Norton Norton Antivirus 2010  (.http://www.all-internet-security.com/top_10_antivirus_software.html) 

7 Printer
Tindakan menghantar dokumen-dokumen untuk mencatat mencipta sebuah fail besar, sering disebut jumlah gambar PostScript.
Printer hanya memiliki sejumlah kecil memori, yang disebut buffer. Hal ini dapat dengan mudah kelebihan beban. Mencetak dokumen juga menggunakan cukup banyak kuasa CPU. Ini juga akan melambatkan prestasi komputer. 


Jika printer sedang cuba untuk mencetak aksara tidak biasa, ini mungkin tidak diiktiraf, dan boleh menyebabkan pertembungan komputer. Kadang-kadang printer tidak akan pulih daripada kemalangan kerana kebingungan dalam buffer. Cara yang baik untuk menghapuskan penyangga untuk mencabut printer selama sepuluh saat. Boot dari sebuah negara tidak berdaya, juga disebut boot sejuk, akan mengembalikan tetapan lalai printer dan anda mungkin dapat meneruskan. 


8 Perisian
Penyebab umum
pertembungan komputer rosak atau buruk-pasang perisian. Sering masalah dapat disembuhkan dengan menguninstall perisian dan kemudian memasang semula itu. Gunakan Norton Uninstall atau Uninstall Shield untuk menghapuskan aplikasi dari sistem anda dengan betul. Ini juga akan memadam rujukan kepada program di Registry Sistem dan meninggalkan cara yang jelas untuk salinan sepenuhnya segar. 

Sistem Registry boleh rosak dengan rujukan lama untuk perisian usang yang menurut anda dihapuskan. Gunakan Reg Cleaner by Jouni Vuorio untuk membersihkan Registry Sistem dan menghapuskan entri usang. Ia bekerja pada Windows 95, Windows 98, Windows 98 SE (Second Edition), Windows Millennium Edition (ME), NT4 dan Windows 2000.
Baca Arahan dan menggunakannya dengan hati-hati supaya anda tidak melakukan kerosakan kekal pada Registry. Jika Registry rosak anda akan perlu memasang semula sistem operasi anda. Reg Cleaner boleh diperolehi daripada www.jv16.org 



Seringkali masalah Windows dapat diselesaikan dengan memasukkan Safe Mode. Hal ini dapat dilakukan selama start-up. Apabila anda melihat mesej "Starting Windows" tekan F8. Ini akan membawa anda ke dalam Safe Mode. 


Safe Mode beban minimum driver. Hal ini membolehkan anda untuk mencari dan memperbaiki masalah yang menghalang Windows dari loading dengan betul.
Kadang-kadang memasang Windows adalah sukar kerana tidak berpadanan tatacara BIOS. Jika anda terus mendapatkan mesej ralat SUWIN (Windows setup) semasa pemasangan Windows, kemudian cuba masuk ke BIOS dan mematikan cache CPU dalaman. Cobalah untuk mematikan Level 2 (L2) cache kalau itu tidak berfungsi. 


Ingat untuk mengembalikan semua tatacara kepada tatacara BIOS bekas mereka berikut pemasangan. 


9 Overheating
Central processing unit (CPU) biasanya dilengkapi dengan fans agar mereka tetap sejuk. Jika kipas gagal atau jika CPU sudah tua mungkin bermula panas dan menghasilkan jenis tertentu kesalahan yang disebut kesalahan kernel. Ini adalah masalah umum di cip yang telah Overclocked untuk mengendalikan pada kelajuan lebih tinggi daripada yang sepatutnya mereka.
Satu ubat adalah untuk mendapatkan penggemar yang lebih baik lebih besar dan menginstalnya di atas CPU. Spesialis kipas / heatsink yang sedia ada daripada www.computernerd.com atau www.coolit.com
masalah CPU sering boleh diperbaiki dengan mematikan cache dalaman CPU pada BIOS. Ini akan membuat mesin bekerja lebih lambat, tetapi juga harus lebih stabil. 


10 Power supply masalah
Dengan semua pembinaan baru yang terjadi di sekitar negeri bekalan elektrik telah menjadi terganggu. Sebuah lonjakan kuasa atau spike boleh menyebabkan
pertembungan komputer semudah pemadaman listrik.
Jika ini telah menjadi gangguan untuk kamu, kemudian mempertimbangkan membeli bekalan kuasa tak terputus (UPS). Ini akan memberikan bekalan kuasa bersih bila ada kuasa, dan akan memberikan anda beberapa minit untuk melakukan shutdown dikendalikan dalam kes pemadaman listrik. 


Ini adalah pelaburan yang baik jika data anda sangat penting, kerana pemadaman listrik akan menyebabkan data yang belum disimpan akan hilang.

Leave a Reply