Pages

Banner 468

Sunday, May 2, 2010

Penjelasan Bandwidth

0 comments
 
Penjelasan Tentang Bandwidth, info yang sangat berguna.

Dijelaskan BandWidth
Kebanyakan syarikat hosting menawarkan berbagai macam pilihan bandwidth dalam rencana mereka. Jadi persis apa yang bandwidth yang berkaitan dengan web hosting? Secara sederhana, bandwidth adalah jumlah lalu lintas yang dibenarkan berlaku antara laman web anda dan selebihnya dari internet. Jumlah bandwidth syarikat hosting dapat menyediakan ditentukan oleh Sambungan rangkaian mereka, baik dalaman ke pusat data mereka dan luaran untuk internet awam.

Konektivitas Rangkaian
Internet, dalam paling mudah istilah, adalah sekumpulan berjuta-juta komputer yang berhubung dengan rangkaian. Sambungan dalam internet ini boleh besar atau kecil bergantung pada pengkabelan dan peralatan yang digunakan pada lokasi internet tertentu. Ini adalah ukuran setiap sambungan rangkaian yang menentukan seberapa banyak bandwidth sedia. Contohnya, jika anda menggunakan Sambungan DSL untuk bersambung ke Internet, anda mempunyai 1,54 Mega bits (Mb) bandwidth. Oleh kerana itu Bandwidth diukur dalam bit (satu 0 atau 1). Bits dikumpulkan dalam bytes mana membentuk kata, teks, dan maklumat lain yang dipindahkan antara komputer anda dan internet.
Jika anda mempunyai sambungan DSL ke Internet, anda telah mendedikasikan bandwidth antara komputer anda dan pembekal internet anda. Tapi pembekal internet anda mungkin mempunyai ribuan Sambungan DSL ke lokasi mereka. Semua agregat ini dalam pembekal sambungan internet anda yang kemudian mempunyai hubungan yang dikhaskan untuk internet (atau beberapa sambungan) yang jauh lebih besar daripada Sambungan tunggal anda. Mereka harus mempunyai bandwidth yang cukup untuk melayani keperluan pengkomputeran anda serta semua pelanggan mereka yang lain. Jadi, sementara anda mempunyai Sambungan 1.54Mb kepada pembekal internet, pembekal internet mungkin anda mempunyai Sambungan 255Mb ke Internet sehingga dapat mengakomodasi keperluan anda dan hingga 166 pengguna lain (255/1.54).

Lalu lintas
Sebuah analogi yang sangat mudah digunakan untuk memahami bandwidth dan lalu lintas adalah untuk memikirkan jalan raya dan kereta. Bandwidth adalah jumlah lajur di jalan raya dan lalu lintas adalah jumlah kereta di jalan raya. Jika anda adalah satu-satunya kereta di jalan raya, anda boleh bepergian dengan cepat. Jika anda tersangkut di tengah jam sibuk, anda mungkin perjalanan sangat lambat kerana semua pusat sedang digunakan.
Lalu Lintas hanya jumlah bit yang dipindahkan pada sambungan rangkaian. Hal ini paling mudah untuk memahami lalu lintas menggunakan contoh. Satu Gigabyte adalah 2 pangkat 30 (1073741824) bait. Satu gigabyte sama dengan 1024 megabyte. Untuk meletakkan dalam perspektif ini, diperlukan satu bait untuk menyimpan satu watak. Bayangkan 100 jumlah gambar cabinet dalam sebuah bangunan, masing-masing memegang peti folder 1000. Setiap folder mempunyai 100 kertas. Setiap kertas mengandungi 100 aksara. Sebuah GB adalah semua aksara dalam bangunan. Sebuah lagu MP3 adalah sekitar 4MB, lagu yang sama dalam format wav adalah sekitar 40MB, wayang panjang penuh boleh 800MB untuk 1000MB (1000MB = 1GB).
Jika anda memindahkan lagu MP3 dari laman web ke komputer anda, anda akan mencipta 4MB lalu lintas antara laman web yang sedang anda muat turun dari dan komputer anda. Bergantung pada sambungan rangkaian antara laman web dan internet, pemindahan boleh berlaku sangat cepat, atau boleh memakan masa jika orang lain juga men-download file pada masa yang sama. Jika, contohnya, laman web yang anda muat turun dari mempunyai sambungan 10MB ke Internet, dan anda adalah satu-satunya orang yang mengakses laman web untuk men-download MP3, fail 4MB anda akan menjadi lalu lintas hanya pada laman web. Namun, jika tiga orang semuanya mendownload yang MP3 yang sama pada masa yang sama, 12MB (3 x 4MB) lalu lintas yang telah dibuat. Kerana di contoh ini, host hanya memiliki 10 MB bandwidth, seseorang akan perlu menunggu. Peralatan rangkaian di syarikat hosting akan menggilir setiap orang men-download fail dan memindahkan sebahagian kecil pada satu-satu masa sehingga pemindahan fail masing-masing orang boleh berlaku, tetapi pemindahan untuk semua orang men-download file tersebut akan lebih lambat. Kalau 100 orang semua datang ke laman web dan download MP3 pada masa yang sama, pemindahan akan menjadi sangat lambat. Jika host ingin mengurangkan masa yang diperlukan untuk men-download file secara bersamaan, itu dapat meningkatkan bandwidth koneksi internet mereka (dengan kos kerana peralatan upgrade).

Hosting Bandwidth
Dalam contoh di atas, kita bahas lalu lintas dalam hal men-download file MP3. Namun, setiap kali anda melawat laman web, anda sedang mencipta lalu lintas, kerana anda melihat bahawa laman web pada komputer, laman web pertama muat turun ke komputer anda (antara laman web dan anda) yang kemudian dipaparkan menggunakan software browser (Internet Explorer, Netscape, dll). Laman tersebut adalah hanya sebuah fail yang mencipta lalu lintas seperti fail MP3 dalam contoh di atas (Namun, laman web biasanya jauh lebih kecil daripada fail muzik).
Sebuah laman web mungkin sangat kecil atau besar bergantung pada jumlah teks dan jumlah dan kualitas gambar yang terintegrasi dalam laman web. Misalnya, di halaman rumah untuk CNN.com adalah sekitar 200KB (200 Kb = 200,000 bytes = 1.600.000 bit). Hal ini biasanya besar untuk sebuah laman web. Sebagai perbandingan, laman utama Yahoo adalah sekitar 70KB.

Bagaimana Bandwidth Adakah Cukup Banyak? Bergantung (jangan Anda benci bahawa jawapannya). Tapi sebenarnya, itu tidak. Karena bandwidth adalah penentu signifikan harga hosting rencana, anda harus meluangkan masa untuk menentukan berapa banyak yang tepat bagi anda. Hampir semua rancangan hosting memiliki keperluan bandwidth diukur dalam bulan, sehingga anda perlu menganggarkan jumlah bandwidth yang akan diperlukan oleh tapak anda secara bulanan
Jika anda tidak berniat untuk menyediakan kemampuan download file dari halaman anda, formula untuk mengira bandwidth adalah cukup mudah:
Rata-rata pengunjung harian x Display Laman Rata-rata x Page Saiz Rata-Rata x 31 x Fudge Factor
Jika anda berniat untuk membolehkan orang untuk men-download file dari halaman anda, perhitungan bandwidth mesti:
[(X Rata-rata Harian Pengunjung Display Laman Rata-rata Saiz Laman Rata-rata x) + (Rata-rata harian Download File x Rata-rata Saiz fail)] x 31 x Fudge Factor
Mari kita semak setiap item dalam rumus:
Rata-rata Pengunjung Harian - Jumlah orang yang anda inginkan untuk melawat tapak anda, secara rata-rata, setiap hari. Bergantung pada bagaimana anda memasarkan laman anda, nombor ini mungkin berasal dari 1 hingga 1.000.000.
Display Laman Rata-Rata - Rata-rata, jumlah laman web yang anda mengharapkan seseorang untuk melihat. Jika anda mempunyai 50 laman web dalam halaman web anda, rata-rata orang hanya boleh melihat 5 halaman tersebut setiap kali mereka kunjungi.
Rata-rata Laman Saiz - Saiz rata-rata laman web anda, dalam kilobyte (KB). Jika anda telah direka bentuk halaman anda, anda boleh mengira ini secara langsung.
Rata-rata harian Download File - Jumlah muat turun yang anda inginkan terjadi pada halaman anda. Ini adalah fungsi dari jumlah pengunjung dan berapa kali download file pengunjung rata-rata, setiap hari.
Rata-rata Saiz fail - Rata-rata ukuran file file yang di-download dari halaman anda. Mirip dengan laman web anda, jika anda sudah tahu jumlah gambar mana yang dapat di-download, anda boleh mengira ini secara langsung.
Fudge Factor - Sejumlah lebih besar dari 1. Menggunakan 1,5 akan aman, yang menganggap bahawa anggaran anda tidak aktif sebanyak 50%. Namun, jika anda sangat tidak yakin, anda boleh menggunakan 2 atau 3 untuk memastikan bahawa keperluan bandwidth anda lebih daripada dipenuhi.
Biasanya, rencana hosting menawarkan bandwidth dalam istilah Gigabytes (GB) per bulan. Inilah mengapa formula kita mengambil rata-rata harian dan mengalikan mereka dengan 31.

Ringkasan
Sebahagian besar halaman peribadi atau perniagaan kecil tidak akan memerlukan lebih dari 1GB bandwidth per bulan. Jika anda mempunyai laman web yang terdiri dari laman web statik dan anda berharap sedikit lalu lintas ke laman web anda setiap hari, pergi dengan rancangan bandwidth rendah. Jika anda pergi di atas jumlah bandwidth yang diperuntukkan dalam rencana anda, hosting syarikat anda boleh mengenakan bayaran atas kos penggunaan, jadi jika anda berfikir lalu lintas ke laman web anda akan signifikan, anda mungkin ingin pergi melalui perhitungan di atas untuk menganggarkan jumlah bandwidth yang diperlukan dalam rencana hosting.



Test your speed 
http://www.speedtest.net/
http://www.bandwidthplace.com/

Leave a Reply